50 jaar ondernemingsgezin
Vijftig jaar geleden stonden twee jonge mensen aan het begin van een avontuur. Nooit hadden ze kunnen vermoeden dat zij en hun kinderen vijftig jaar later een heus imperium uitgebouwd zouden hebben. Wij gingen met de oprichters Julien en Nicole en hun zoon en schoondochter Didier en Inge rond de tafel zitten om herinneringen op te halen.
De leeuw verjaagt het kiekenkot
5 oktober 1970 was de echte start. Nicole Vasseur, uit Ieper, en Julien Duran, uit Moorslede, openen hun garage op de grond van vader Vasseur. Met één mecanicien, René Deroo. ‘Mijn papa had hier grond,’ vertelt Nicole, ‘waar we onze garage konden beginnen. Toen stonden hier nog kiekenkoten.’ ‘En er staat nog altijd één kiekenkot overeind,’ lacht Julien. ‘Toen we begonnen, hadden we nog geen merk,’ gaat hij verder, ‘maar eind oktober wisten we dat we Peugeot zouden mogen doen.’ En zo kwam in plaats van de West-Vlaamse kippen, de fiere Franse leeuw van Peugeot op de weide langs de Reningelstseweg.
2x het ja-woord
Een garage openen voor een merk als Peugeot deed je niet zomaar in die tijd. Daarvoor moesten Julien en Nicole helemaal naar Gent en… moesten ze trouwen. ‘Meneer Lefèvre ontving ons met zijn grote sigaar,’ herinnert Nicole zich ‘en wij kropen bijna onder tafel. ‘Proficiat,’ zei hij, ‘jullie mogen Peugeot doen, maar jullie moeten getrouwd zijn en moeten er ook wonen’.’ Zo gezegd, zo gedaan dus. 33 jaar later was er opnieuw een ja-woord nodig. Nu waren het zoon Didier en zijn verloofde Inge Vermès die, op aanraden van de boekhouder, elkaar het ja-woord gaven voor ze de garage konden overnemen.
Deur-aan-deur
Tijden veranderen. Begin jaren zeventig hadden Nicole en Julien een verkoper in dienst die… de auto’s ging verkopen bij de mensen aan huis. Hij had een koffer in zijn wagen met alle catalogussen in. En de mensen luisterden naar wat de verkoper hun adviseerde. ‘En nadat hij een verkoop afgerond had, kwam hij op de luiken kloppen om te zeggen dat hij er weer een verkocht had,’ vertelt Nicole. ‘Toen was dat echt nog een sensatie, telkens wanneer iemand een auto kocht,’ vult Julien aan. Geleidelijk aan gingen de mensen steeds vaker in de toonzaal hun wagen kiezen. Vandaag – na de komst van het internet – hebben veel kandidaat-kopers al op voorhand beslist welke auto en welke opties ze willen kopen nog voor ze in de toonzaal zijn geweest.
Ieper, here we come
In 1982 kocht het echtpaar Duran-Vasseur een stuk grond in Ieper dat de vorige eigenaar, een Duitse firma, ongebruikt liet liggen. Een maand na de aankoop van de grond hadden Julien en Nicole de bevestiging van Peugeot dat ze ook daar het merk mochten verkopen. ‘We hebben toen heel veel volk gehad op onze opening,’ glundert Nicole nog na.
Lievelings-Peugeot
Boys and their toys… wie jarenlang voor een automerk werkt, kan niet anders dan ook zijn favoriete model te hebben. Didier hoeft alvast niet lang na te denken: de 205 GTI. Voor Julien doet het model er niet zoveel toe, als het maar een Cabrio is. Nu rijdt hij met een 308 Cabrio. Inge is perfect tevreden met haar 508, terwijl Nicole vooral met een automaat wil rijden. Het model is ook voor haar minder belangrijk.
Auto-onderdelen door de jaren heen
Ook de wetgever zat in die 50 jaar niet stil. Door de jaren heen werden, met het oog op de verkeersveiligheid, auto’s uitgerust met tal van ‘accessoires’, die we vandaag niet meer kunnen wegdenken. Van katogen (=reflectoren) over rechterspiegels en rode mistlichten tot veiligheidsgordels op de achterbank. En autoradio’s natuurlijk, al was dat niet op vraag van de wetgever.
It’s a family affair
Het ondernemen en de liefde voor de (auto)verkoop zitten Nicole en Julien en hun vier kinderen in het bloed. Regis, de oudste, besliste niet verder te gaan in de automobielsector en doet in herenkledij in Sint-Denijs-Westrem. Anchy nam in 1992 samen met haar latere echtgenoot Johan een Peugeot-garage over in Alsemberg. Later kwamen er nog vestigingen in Waterloo, Halle en Tubize bij, die samen Group Ollivier vormen. Didier runt sinds 2003 samen met zijn vrouw Inge Groep Duran, met garages in Poperinge, Ieper en Komen. En de jongste zus Delphine leidt Automotive Group Duran met vestigingen in Roeselare en Waregem. In 2018 beslisten Delphine en Didier om de handen in elkaar te slaan om samen garages in Oudenaarde en Geraardsbergen over te nemen. Allemaal samen vormen ze de D&O Mobility Group.
Onze 3 waarden
‘Als verdeler van Peugeot hebben we één groot voordeel,’ vertelt Didier, ‘en dat is dat het merk altijd trouw is gebleven aan zijn waarden: het comfort in de wagen, het zuinig rijden en betaalbare wagens. Ook voor ons is het belangrijk dat we een merk kunnen verdelen dat al die jaren en ook vandaag nog die merkwaarden hoog in het vaandel draagt.’
Driebergen
Een leek hoort het bij de naam Driebergen donderen in Keulen, maar al wie van ver of dichtbij te maken heeft met de autoverkoop, weet meteen waar het over gaat. In Driebergen - op een kleine 20 kilometer van Utrecht - ligt namelijk het Instituut voor Automanagement en -verkoop, een richting die in België toen niet bestond. Zowel Didier als Delphine liepen er school. De herinneringen aan het internaat en de kotjaren zorgen voor algemene hilariteit, maar meer zullen we er niet over vernemen. What happens in Driebergen, stays in Driebergen.
GROEP DURAN
49 nieuwe auto's werden er in het eerste jaar verkocht. Vandaag verkopen Duran-garages; Poperinge, Ieper en Comines samen gemiddeld 750 nieuwe auto's per jaar en zo'n 750 occasies. |
Zoveel werklust, merktrouw en ondernemingsgezin bleven niet onopgemerkt. Door de jaren heen vielen zowel Nicole en Julien als hun opvolgers herhaaldelijk in de prijzen. |
131
Aantal auto’s
58
Aantal medewerkers
1970
Ervaring sinds
9
Klanttevredenheid